<     VORIGE

Verhoog je weerstand met deze 5 tips

Vijf tips van online diëtist Jonathan Klaassen; gezond eten is nu – nog meer dan ooit – erg belangrijk!

Gezond eten is nu – nog meer dan ooit – erg belangrijk!

Tips over wat men kan doen in deze situatie zijn op veel plekken te vinden. Online diëtist Jonathan Klaassen deelt graag tips over hoe je weerstand te verhogen met jullie. Gezond eten is nu – nog meer dan ooit – erg belangrijk!

#1 Groente en fruit

Deze productengroepen staan met volle overtuiging op nummer 1. Groente en fruit leveren o.a. vitamine C en is nodig voor het in standhouden van een goede weerstand.

Wees NIET bescheiden met groente en fruit. Verhoog de groente-inname door vaker groente te nemen of een extra portie bij de avondmaaltijd en neem minimaal 2 stuks fruit per dag of maak lekkere smoothie.

#2 Ga voor volkoren

Door voor volkoren producten te gaan profiteer je van veel voedingsstoffen zoals vitamines en voedingsvezels. Vooral die vezels zijn essentieel voor een goede weerstand. Ze zorgen voor goede darmwerking en lager risico op ziekten zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 en ze geven een verzadigend gevoel. Kies dus voor volkorenbrood, pasta, zilvervliesrijst, volkoren beschuit/crackers, Brinta (volkoren graankorrels), volkoren wraps, volkoren muesli, tarwezemelen etc. En smeer trouwens ook halvarine op je brood, daar zit namelijk vitamine A in, wat ook weer goed is voor de weerstand.

#3 Handje noten

Noten zitten vol goede voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, maar in dit geval is vooral vitamine E een welkome gast. Vitamine E werkt als antioxidant en beschermt zo de cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel en daardoor belangrijk voor een goede weerstand. Wees lekker creatief en neem dagelijks één handje ongezouten noten per dag. Zo uit het vuistje of bijvoorbeeld door de yoghurt. Voorbeelden van noten zijn bijvoorbeeld: walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten en pistachenoten. Of neem gerust een lepeltje pindakaas!

# 4 Eiwitten

Eiwitten fungeren als fundament voor de opbouw van cellen en celstructuren en voor de groei en onderhoud van spiermassa en dus ook weerstand. Bovendien zijn ze een belangrijk bestanddeel van hormonen, enzymen en neurotransmitters. Voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong bevatten de meeste eiwitten. Denk aan vlees, (vette) vis, melk, kaas en eieren. Maar plantaardig voedsel kan ons lichaam ook genoeg eiwitten geven.

Voorbeelden van eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen zijn: vleesvervangers (tempeh, tahoe, tofu, seitan, vegetarische burgers of gehakt), zuivelvervangers (op basis van bijvoorbeeld soja), bonen, peulvruchten, noten en zaden.

#5 Voldoende vocht

Water is zo belangrijk omdat het veel functies vervult in het lichaam. Het dient als bouwstof, als transportvloeistof en oplosmiddel en het zorgt ervoor dat het lichaam op de juiste lichaamstemperatuur blijft. Ook fungeert water als een bouwsteen van cellen en is de ruimte tussen cellen ermee gevuld.

Verder dient water als smeermiddel bij de samentrekking van spieren en het vervoert voedingsstoffen, hormonen, vitamines, mineralen en afvalstoffen. Per dag hebben we ongeveer 2,5 liter vocht nodig. Via voedsel krijgen we zo’n 0,5 liter binnen, vooral uit groente en fruit. Naast deze hoeveelheid vocht moeten we dus ongeveer 1,5 à 2 liter tot ons nemen door te drinken. Dit komt neer op ongeveer 8 glazen (200 ml) water, thee, koffie of andere dranken.

Gezond eten is nu erg belangrijk!

Heb je zelf tips voor een goede weerstand en wil je deze delen? Laat het ons vooral weten via Facebook en/of Instagram , dan delen we het op een later moment met iedereen hier op Ontspannen bij je thuis!

Meld je aan voor de "Ontspanning bij je thuis" nieuwsbrief!

Ontspanningbijjethuis.nl is een initiatief van: